שחקו סודוקו בחינם. בחרו רמה:
יוצר לוח…
מאין הגיע סודוקו?
שורשיו הרחוקים של סודוקו נטועים כבר במאה ה‑18, בעבודותיו של המתמטיקאי לאונרד אוילר שחקר "ריבועים לטיניים". הגלגול המודרני של החידה נולד בארצות‑הברית: ב‑1979 פרסם המגזין Dell Pencil Puzzles & Word Games חידה בשם “Number Place” פרי עטו של המתכנן האמריקאי האוורד גארנס. בתחילת שנות ה‑80 זיהתה חברת ההוצאה לאור היפנית Nikoli את הפוטנציאל, העניקה לחידה את שמה החדש — Su Doku (“ספרות יחידות”) — והוסיפה כמה כללים מלוטשים שעיצבו את הפורמט המוכר כיום.
הפריצה העולמית הגיעה רק בעשור הראשון של המאה ה‑21, כאשר המתכנת הניו‑זילנדי ויין גולד פיתח אלגוריתם ליצירת לוחות באיכות עיתונאית ושכנע את The Times הלונדוני לפרסם אותם מדי יום (2004). משם התפשט סודוקו בקצב ויראלי: עיתונים ברחבי העולם אימצו את החידה, אפליקציות ורבי‑מכר הוקדשו לה, ותחרויות בינלאומיות — כולל אליפויות עולם שנתיות — החלו למשוך קהל מגוון.
למה אנחנו כל-כך אוהבים לשחק סודוקו?
יש משהו במשחק הזה שמושך אותך לחזור שוב ושוב. אולי זו העובדה שהוא תמיד פתיר, אבל אף פעם לא מובן מאליו. אתה יושב מול הלוח, מחפש זווית, בודק שורה, ואז פתאום משהו נופל למקום — ספרה אחת נכונה שפותחת את כל ההמשך. זה לא דורש מזל, רק ריכוז וסבלנות, והתחושה כשזה מצליח מאוד מספקת.
אחד הדברים המדהימים במשחק הוא שמצד אחד חוקי המשחק מאוד פשוטים, אבל מצד שני האפשרויות כמעט בלתי נגמרות. כל לוח שונה, כל חידה דורשת דרך חשיבה קצת אחרת. לפעמים אתה פותר בזרימה, ולפעמים נתקע, הולך אחורה, ומוצא דרך אחרת. זה מאתגר, אבל במידה שנשארת נעימה.
עוד דבר שעוזר — זה משחק שקט. לא צריך לדבר, לא צריך אינטרנט, אין בו תחרות אגרסיבית. זה פשוט אתה מול הלוח. יש מי שפותרים כדי לנקות את הראש, ויש כאלה שמנסים לשפר זמנים או ללמוד טכניקות מורכבות. כל אחד מוצא בזה משהו אחר.
ובסופו של דבר, אולי הקסם הוא בזה שהמשחק לא מבקש ממך הרבה — רק כמה דקות ריכוז, וכל פעם מחדש הוא נותן תחושת סדר בתוך הבלגן של החיים.
לסיכום
סודוקו מצליח לשלב סיפור מקור מסקרן, עיצוב משחק אלגנטי והתאמה כמעט אוניברסלית לצרכים האנושיים הבסיסיים: פתרון בעיות, רצון באתגר מדוד, והנאה מקהילתיות לא מאיימת. כל אלה הופכים אותו לאחד ממשחקי החשיבה האהובים בעולם — וכפי שנראה בפרק הבא, כל זאת עם חוקים פשוטים להפליא.
חוקי המשחק סודוקו
סודוקו הוא משחק לוגי המבוסס על לוח של 9 שורות ו־9 עמודות – כלומר 81 תאים סך הכול. הלוח מחולק גם ל־9 ריבועים פנימיים (בלוקים) בגודל 3×3.
המטרה: למלא את כל התאים במספרים מ־1 עד 9, כך שבכל:
- שורה – כל מספר יופיע בדיוק פעם אחת.
- עמודה – כל מספר יופיע בדיוק פעם אחת.
- ריבוע פנימי (3×3) – גם שם כל מספר יופיע בדיוק פעם אחת.
בתחילת כל חידה מופיעים על הלוח כמה מספרים מוכנים מראש. מהם תתחילו, וכל שאר המספרים עליכם לגלות – בלי ניחושים, רק באמצעות היגיון.
איך מתחילים לפתור?
הדרך הפשוטה ביותר להתחיל היא לבדוק שורות, עמודות או ריבועים שבהם חסר רק מספר אחד או שניים – ולהשלים אותם. לפעמים תראו שמספר מסוים (למשל 5) כבר מופיע במספר מקומות בלוח, ואז תוכלו לשלול אפשרויות ולהבין איפה הוא חייב להופיע.
דוגמה בסיסית:
נניח שבבלוק השמאלי‑עליון (3×3) כבר מופיעים המספרים 1, 2, 3, 4, 5, 6 ו־7. נשארו רק שני תאים ריקים – ולכן ברור שהם חייבים להיות 8 ו־9. לפעמים רק אחת מהמשבצות יכולה לקבל את ה־8, ואז אוטומטית תדעו שהשנייה היא 9.
הבלוק העליון‑שמאלי כמעט מלא. נותרו רק 8 ו־9.
כללים חשובים לזכור:
- אין שום מספר שחוזר על עצמו באותה שורה, עמודה או בלוק.
- כל מספר שאתם ממלאים חייב להתאים לכל שלושת הכללים האלה בו זמנית.
- אם אתם לא בטוחים – חכו. אל תנחשו.
עם הזמן תלמדו לשים לב לדפוסים, להשתמש באלימינציה, ולזהות אילו מספרים יכולים או לא יכולים להופיע בתא מסוים. אבל כדי להתחיל – מספיק לדעת את החוקים ולחפש את המקומות הברורים.